Newag planuje pokazać na tegorocznych targach TRAKO nowego Impulsa dla SKM Trójmiasto. Poza tym firma skupia się na realizacji dużych zamówień dla PKP Intercity – na lokomotywy wielosystemowe oraz jednostki dwutrakcyjne. Portfel zamówień Newagu przekracza aktualnie 10 mld złotych. Producent myśli też o dostawach pojazdów KDP w ramach projektu CPK.
Jakub Rӧsler, „Rynek Kolejowy”: Jakie pojazdy zaprezentujecie na TRAKO?
Zbigniew Konieczek, prezes zarządu spółki Newag: Podczas tegorocznych targów TRAKO w Gdańsku Newag zaprezentuje najnowszą wersję elektrycznego zespołu trakcyjnego z platformy Impuls 2 nowego typu – 58WE. Województwo pomorskie zakupiło te pojazdy do obsługi linii SKM w Trójmieście. Pojazd 58WE to połączenie zaawansowanej technologii z przemyślaną funkcjonalnością i eleganckim wyposażeniem wnętrza. Przeznaczony jest do obsługi regionalnych i aglomeracyjnych połączeń pasażerskich, 58WE łączy nowoczesną technologię, komfort podróżowania i wysoką kosztową efektywność eksploatacyjną. Oprócz zmian wizualnych zwiększona została funkcjonalność pojazdu, na przykład poprzez zabudowę trzech drzwi w każdym członie pojazdu. Konstrukcja oparta na bazie platformy Impuls sprawia, że pojazdy te mogą występować w różnych wariantach pojemności (długości). Mogą być łatwo dostosowywane do potrzeb różnych przewoźników. Pojazd 58WE jest pierwszym pojazdem platformy Impuls z klasyczną konfiguracją układu biegowego. Dodatkowo projekt wpisuje się w ideę zrównoważonej mobilności – oferuje cichy i bezemisyjny środek transportu dla nowoczesnych miast i regionów. Wnętrze zostało zaprojektowane z myślą o wygodzie pasażera: jest przestronne, ma udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, miejsce na rowery oraz szybkie i stabilne Wi-Fi. Dzięki systemowi monitoringu wnętrza oraz nowoczesnemu systemowi informacji pasażerskiej każda podróż staje się bezpieczna, spokojna i w pełni komfortowa.
Jaki jest aktualnie wasz portfel zamówień? Jakie zamówienia realizujecie? Jak to wygląda w liczbach?
Stale rozwijamy swoje produkty, udoskonalając powstałe już pojazdy. W poprzednim roku lokomotywa Griffin pobiła polski rekord prędkości – 240 km/h. Natomiast najszybszy pojazd polskiej konstrukcji, Impuls 45WE, osiągnął rekordową prędkość 226 km/h podczas testów na Centralnej Magistrali Kolejowej. Rekord ten został ustanowiony w 2015 roku.
Działania te zyskują uznanie wśród klientów, w efekcie darzą oni Newag zaufaniem, doceniają ofertę produktową i zamawiają nasze pojazdy. Warto wspomnieć o hybrydowych zespołach trakcyjnych, które pracują na wymagających szlakach – poruszają się na liniach zarówno zelektryfikowanych (w trakcji elektrycznej), jak i niezelektryfikowanych (w trakcji spalinowej).
W transporcie towarowym wyróżnia się sześcioosiowa lokomotywa Dragon drugiej generacji (Dragon 2), która jest przystosowana do prowadzenia ciężkich składów towarowych – cechuje się wysoką niezawodnością i dostępnością.
Najnowszym produktem Newagu będą dwunapędowe zespoły trakcyjne typu 65WE dla PKP Intercity, których dostawy rozpoczną się w 2027 roku.
Jeśli chodzi o portfel zamówień, to wartość backlogu na lata 2025-2029 przekracza 10,3 mld zł, z czego 2,3 mld zł to zamówienia w ramach opcji. Największe kontrakty obejmują dostawę 63 lokomotyw wielosystemowych oraz 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych dla PKP Intercity, 31 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla województwa śląskiego i Kolei Śląskich, 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla województwa małopolskiego i 22 lokomotywy Dragon 2 dla Olavion i WBW. Poza umową na dostawę lokomotyw dla AKIEM pozostałe zamówienia pochodzą od polskich firm.
Czy jesteście zainteresowani braniem udziału w postępowaniu na dostawę taboru V300+ dla PKP IC?
Jesteśmy zainteresowani udziałem w postępowaniu o udzielenia zamówienia publicznego na dostawę pojazdów dużych prędkości. W tym celu we wrześniu 2023 roku nawiązaliśmy współpracę z Hyundai Rotem – podpisaliśmy list intencyjny dotyczący wspólnego udziału w tym postępowaniu. Ostateczna decyzja i warunki współpracy zostaną uzgodnione po publikacji ogłoszenia o postępowaniu przez PKP Intercity, które – zgodnie z zapowiedziami – ma nastąpić na przełomie 2025 i 2026 roku.